Välkommen!

Här kan släkt, vänner och alla andra som vill, följa förvandlingen av vårt charmiga men slitna och trångbodda hus till det drömhus som vi så länge längtat efter.

tisdag 30 september 2008

Vårt trädäck på baksidan

Så här idylliskt och härligt såg det ut på vår baksida när vi flyttade in i vårt hus. De förra ägarna hade styckat av tomten som låg ovanför vår och vi ville köpt den också, men priset var för högt. Tyckte vi då. Nu i efterhand ångrar vi att vi inte betalade vad de begärde. Huset som sedan byggdes passar inte alls in i omgivningarna (ett modernt funkishus) och jag vet inte vad ägarna tänkte på när de valde ett hus med fönster över nästan hela fasaden som vetter mot vårt håll. Hade de haft utsikt utöver havet eller något vackert landskap kunde jag förstått dem.

Men det hjälper inte att gräma sig utan man får göra det bästa av situationen. Vi har planterat stora träd och kommer att plantera ännu fler så småningom. Den röda stugan var gammal och jättegullig. Jag har tagit en massa bilder från den som jag tänkte lägga ut vid ett senare tillfälle. De som byggde vårt hus på trettiotalet bodde i den här lilla stugan under byggtiden. Tyvärr är nu stugan riven för att ge plats åt grannarnas funkishus.
På vår tomt fanns en mycket eftersatt syrenberså, med öppningen åt fel håll sedan tomten hade styckats av. Vi funderade länge på vad vi skulle göra med bersån - syrener är ju inte det lättaste att bli av med och de hade liksom växt ihop och det fanns inte plats för något möblemang längre. Och dessutom lutade gräsmattan väldigt mycket. Vi beslutade oss för att försöka bygga ett trädäck över syrenerna och på så sätt bli av med dem.

Så här såg det ut när grannarna hade påbörjat arbetet med sin tomt. Här har jag börjat gräva den stora perennarabatten som nu finns på vår tomt.


Vi blev jättenöjda med resultatet. Nu kan vi sitta här och ta en drink i kvällssolen - utan att ramla av stolen (vilket det tidigare var risk för - inte för att drinken var för starkt utan för att marken lutade och syrenstubbar stack upp). I bakgrunden skymtar ni grannarnas hus, som till råga på allt, är väldigt högt. Må träden växa så att det knakar ...
Här skymtar trädäcket i bakgrunden, bredvid lekstugan.
Trädäcket med min perennrabatt i förgrunden. Intill träcket har vi planterat ett prydnadskörsbärsträd (Accolade), som just nu är otroligt vackert i sina nästan självlysande höstfärger (bilden är från i somras).

Bordet på trädäcket. Möblemanget fick jag i födelsedagspresent av min man för något år sedan. Jag tycker det är jättefint!

Vi klängros med sällskap av luktärt och murgröna.

Inga kommentarer: